• Reklama

PROMOCJA gadżety am6.com.pl
Zobacz przed zadaniem pytania na forum TU
Nasze sprzęty
motocykl(e) miesiąca

Poradnik "Pierwszy motor"

czyli zrób to sam
  • Reklama
Drogi użytkowniku, używaj polskich znaków, stosuj się do zasad interpunkcji i ortografii, nowe zdania rozpoczynaj z dużych liter. Pamiętaj również że od podziękowania służy opcja "podziękuj"

Poradnik "Pierwszy motor"

Postprzez Akrapović » 11 maja 2012, o 12:40

"Pierwszy Motor"

Zakup motoru to niezły krok i jest powiązany z dużymi wydatkami.

O ile będzie ci później ciężej jeśli się okaże że twoja wymarzona maszyna tak naprawdę ci się znudziła i jednak nie była tym co szukałeś.

Ważniejsze nawet niż sam motor jest wyposażenie kierowcy. Musisz wziąść pod uwagę że w przeciwieństwie do samochodu, to ty jako kierowca motocykla jesteś swoim własnym airbagiem.
Jeśli masz piękną maszynę a wytrąbisz przy prędkości ledwie 40 km/h połamiesz łapy to masz już pojeżdżone.

Na następnych stronach spróbuję coś niecoś wam tą materię przybliżyć. Podzieliłem wszystko na kilka zasadniczych części:

1. Uzmysłowić sobie jaki motor tak naprawdę potrzebujesz.
2. Jakie ubranie potrzebujesz- ono decyduje wrazie czego o twoim życiu!
3. Przygotować odpowiednio budżet i wyszukać maszynę.
4. Zakup motocykla.
5. Eksploatacja i technika jazdy.
W poradniku umieściłem sporo rad i przestróg (pierwszą widzisz w dolnej części stronki). Może się ci to wydawać nudne ale proszę drogi czytelniku nie ignoruj ich.

Traktuj ten poradnik jak chcesz czy z niego skorzystasz czy nie to twoja sprawa, nie moja. Ale pomyśl proszę przez chwilę, czy masz na tyle kasy i zdrowia aby było cię stać na błędy które możesz uniknąć poświęcając na lekturę tych stron kilka minut.


Rada

Wybierz motor który do ciebie i twoich umiejętności pasuje!

Wzorować się możesz na sześciu podstawowych frakcjach:
1. Biker
2. Fighter
3. Tourer
4. Dirty
5. UFO
6. Weekend itp.
Oczywiście są jeszcze miłośnicy oldtimerów itd. Sorry ale ich już nie będę opisywał.

Do której frakcji się będziesz zaliczał zależy od ciebie.
Pamiętaj że raz podjętą decyzję jest bardzo trudno zmienić.

Tak samo jak kolejne spostrzeżenia o które proszę abyś też wziął pod uwagę:

- grzanie po autostradach bardzo szybko się człowiekowi nudzi
- po wyprzedzeniu któregoś Porschaka z kolei ta zabawa z autami też jest nudna
- po pierwszym złamaniu wsiadasz i jedziesz dalej ale po drugim panicznie wsluchujesz się w każdy odgłos twej maszyny
- nie ma nic piękniejszego niż spotkać innego motocykliste na odludziu w innym kraju i jechać razem, pomóc sobie na wzajem i cieszyć się nową znajomością
- zmieniasz się bardzo gdy się dowiadujesz o śmierci czy kalectwie innego motocyklisty z którym jeździłeś
- jest to super uczucie gdy możesz legalnie jeździć w miejscach gdzie autem nie wolno. A jeszcze lepsze jeśli jeździsz w miejscach gdzie auta nie dają rady
- na początku czujesz adrenalinę przy ściganiu się z innym motorem lecz szybko to mija i wszelkie wyścigi drogowe z śmiesznymi "smerfetkami" lub innymi gówniarzami, cię po prostu nudzą. Podjarany jesteś tylko startując do bolidów które mechanicznie są szybsze i silniejsze od twojej maszynki.

1. Biker

Grupa dzieli się na dwa typy na chopperowców i cruiserów:

Biker to ta podstawowa grupa. Czyli motocykliści którzy reprezentują sobą te dwa kółka. Jeżdżą bardzo dużo i często w klubach. Ich maszyny są indywidualne i są traktowane jak przyjaciel. Biker pomaga innemu i sam może liczyć na pomoc. Z pogardą patrzą na inne grupy jak UFO czy Weekend-Biker. Często są również w grupie Tourer.

Chopperowcy - reprezentują „the american way of life” i są naprawdę spoko - miło się z nimi jeździ.

Harleyowcy - ta podgrupa charakteryzuje się podeszłym wiekiem, grubym portfelem, i wrodzoną arogancją oraz zazdrością (wyjątki tylko wśród posiadaczy oldtimerów marki Harley). Jest to ekskluzywna grupa posiadaczy motocykli marki Harley Dawidson. Nie uznają innych motorów. UWAGA: Nie daj Boże - nie zbliżaj się do Harleyowców na japońskim chopperze, bo jeśli będziesz miał pecha i trafisz na jakiś tam MCs z klubu to później będziesz szukał dentysty.
Elitą Harleyowców są, byli i bendą Customy. To jednorazowe i super drogie motocykle na bazie Harleya o kosmicznych cenach (patrz "American Chopper") te motocykle są tak piękne i drogie że aż szkoda na nich jeździć. Unikalny Custom-Bike robiony i kreowany na życzenie kosztuje od 75000 Euro w górę.

Cruiserzy – największa grupa o różnych motocyklach. To prawie każdy motocyklista lubiący średniej długości wypady, czasami małe grzanie na austostradzie. Cruiserzy nie uznają sie za takich. Kiedy sami są zwierzęciem płochym to szczytem kulminacyjnym jest dla nich poruszanie się w stadzie. Rodzaj motoru, religia czy kolor skóry jest tu drugożędny. Ważne jest żeby było widać że na swoim motorze jeździsz (nie może być za czysty i za brudny :-). Do cruiserów się już zaliczasz jeśli jeździsz około 7000 km na rok.

Charakterystyczne dla Bikerów jest że mają o czym opowiadać i przeżyli już nie jedną przygodę na dwóch kółkach. Jeździli o każdej porze roku i przy prawie każdej pogodzie.

2. Fighter

No to bardzo specyficzna grupka.
Są to absolutni indywidualiści – każdy motocykl jest inny. Ich motto to: „Be fast...be different...be Streetfighter!”
Grupa jest powszechnie akceptowana nawet przez chopperowców (też są indywidualistami). Fighter jest na drodze agresywny i ma też agresywny wygląd. Tutaj liczy się silnik i moc reszta jest minimalizowana. Owiewki są usuwane gdyż są tylko balastem.
W tej grupie jeżdżą najsilniejsze motocykle. Są zrobione bez kompromisowo do dwóch celów: przyśpieszenie i show.
Motocykle są podnoszone z tyłu nie tylko dla agresywnej optyki ale by przesunąć środek ciężkości do przodu. Ta grupa wydaje najwięcej na tuning i upgrade maszyn. Podstawowym gadgetem jest turbosprężarka. Figterzy jeżdżą najczęściej sami i ich ulubionym sportem jest wykańczać psyche kierowców aut jak i wkurzać frakcję UFO wyprzedzając ich ścigacze na starcie.

3. Tourer

To motocykliści z benzyną we krwi.
Jeżdżą ultra dużo nie obce im ulewy i burze. Znają świetnie procedury celne i ich domem jest cała Europa. Kochają swój motor na którego nie szczędzą grosza. W tej grupie jest podgrupa „Startrek” - to ci którzy jadą tam „...gdzie jeszcze nikt nigdy na dwóch kółkach nie był”.

Nie boją się złej pogody ich podstawowy gadget to hełm "Concept" firmy Schuberth oraz podgrzewane rączki na kierownicy. Dla Tourera droga którą pokonał jest zarazem celem podróży. Jest to grupa najbardziej przyjazna i z najtrudniejszym dostępem. Niestety żeby być w pełni akceptowanym trzeba przynajmniej zrobić 50000 na jednym motorze i to w jak najkrótszym czasie. Motocykle tej grupy to najczęściej bolidy o wysokiej pojemności silnika z przyczepionymi uchwytami na kufry lub TopCase. Motocykle te jak np. BMW GS1200 czy Yamaha FJR1300 Hondy Pan GoldWingi oraz Suzuki V-Strom. To przekrój całej gamy maszyn. Są wśród nich Enduro, Enduro-Turystyczne, Sportowo-Turystyczne czysto Turystyczne.
Tourerzy to pod wieloma względami elita motocyklistów oni przede wszystkim reprezentują wolność na dwóch kółkach i koleżeństwo. Tourerzy są uznawani - i to całkiem słusznie- za motocyklistów z największą praktyką jazdy i największym doświadczeniem.

4. Dirty

Jest pierwszym z działów gdzie motocykle to tylko zabawki.

Dirty są motocykliści jadący właśnie tam gdzie jest największe błoto i brud bądź teren jest taki że normalny człowiek by się bał pieszo iść.
Wszystkie Crosss, Enduro, Trial automatycznie cie w tą grupę włączają. W tej grupie optyka motoru jest praktycznie nie ważna i liczy się tylko to co kierowca potrafi.
Zdjęcia rentgenowskie dla tych motocyklistów wypełniają całe albumy a oni sami dobrze wiedzą jak smakuje ziemia. Grupa ta dba bardzo o to by producenci części zapasowych dobrze zarobili. Motocykle są najczęściej silnymi maszynami o mniejszej pojemności zdarzają się często dwusuwy konstrukcje własne. Ta grupa ma względnie tani sprzęt który naprawdę dużo wytrzymuje --- bo musi :-)

Ważniejsze eventy: Wyścig Dakar :-) oraz wszelkie spotkania na bezdrożach leśnych. Na giełdzie w Essen często można podziwiać specjalistyczne działy dotyczące tych maszyn. No i oczywiście słynne rajdy Hill Climbing w Austrii – chyba najweselsze, najciekawsze, stuknięte i arcyspektakularne zawody motocyklowe. UWAGA można się na nich zarazić wirusem „Dirty” :-)

5. UFO

Nie wiesz co to jest póki cię nie wyprzedzi. To drugi dział z zabawkami. Niestety ten dział przewodzi w statystyce wypadków śmiertelnych i ludzkiej głupoty. Ten dział dzieli się na Raiderów i na ..... Smerfetki

Raiderzy: to wprawieni kierowcy na ścigaczach o dużej pojemności zabawa zaczyna się dla nich od 150 koni i od pojemności 900 ccm. Mają na karku minimum kilkanaście lat praktyki i różne bolesne przygody. Jest pat pomiędzy Raiderami i Fighterami obydwa typy mają najczęściej ponad 150 koni i jedni przewodzą na torze inni na starcie czyli w DragStar. Jeżdżą najczęściej parami lub sami i ich rejonem łowów jest autostrada.

Smerfetki: to są dawcy organów. Najczęściej gówniarze lub goście którzy się naoglądali Ghostridera i kupują sobie żyletkę (czyli jakąś 600-tkę lub 750-tke ścigacz jak np. GSXR, CBR lub ZZR6). Mają za mało praktyki na dwóch kółkach aby wiedzieć że to jest po prostu głupie a Ghostrider prawie wszystkie sceny w filmie miał ustawione. Chcą koniecznie pokazać ile ich maszyna ma koni i jak szybko się zbiera.
Czemu Smerfetki? - To proste: przedeszystkim chodzi o szpan pokazuję się najczęściej swojej domniemanej publiczności notorycznie w koszulkach (często w białych) lub bluzach i w jeansach (czyli wyglądają często jak smerfetki).
Są przekonani że są nieśmiertelni i przez to przeceniają swoje i tak nikłe umiejętności.
Tak jak smerfy symbolizują naiwność to ci „motocykliści” się raczej ośmieszają niż pokazują co potrafią :-)

Motory frakcji UFO są zrobione na speed czyli mają wysokoobrotowe silniki z lekkich komponentów. Agregaty wyciągają niekiedy z 600 ccm ponad 130 koni. Co bardzo skróca żywotność silnika. Tutaj panuje bardziej niż w innych frakcjach zasade że "im większa pojemność tym dłużej pojeździsz". Te motory gdy się zaczną psuć to już na dobre i nie opłaca się naprawa. Silniki mają przeciętną długość życia w okolicach 30000 km (u smerfetek ok. 24000 u raiderów znacznie więcej)– pod warunkiem że się nie za bardzo grzało. Mój kumpel w swoim serwisie dorobił się na smerfetkach już niezłego majątku. Od niego wiem że co druga kupiona maszyna tej kategorii o pojemności do 750 - minimum raz w sezonie wraca do jakiejś naprawy a nie tylko samego sewisu.

Osobiście lubię Raiderów ale nie cierpię Smerfetek widziałem już dwa wypadki i dwie rozmazane smerfetki na autostradzie i to mi wystarczy. Jeden mnie wyprzedził jak jechałem z trasy z Polski do Niemiec na Autostradzie A72 - 9 Minut później musiałem go oglądać rozwalonego na lewym pasie!! - Jak się później okazało te gość miał 27 lat motor dopiero od niespełna 6 miesięcy. Jego motrem był Kawasaki ZZR 6.

6. Weekend / sunbiker

To po prostu niedzielni motocykliści. Obojętnie jaki typ motoru są wyciągane na krótkie trasy raz w tygodniu i tylko przy ładnej pogodzie. Tylko tak dla statusu. Od takich jest najlepiej kupić motor ale całkowicie się nie opłaca z nimi umawiać na jakiekolwiek wypady.
Weekendbikerem już jesteś jeśli w roku robisz mniej niż 5000 km.
Nie ma co o nich pisać gdyż szkoda słów


źródło: http://www.etr1.eu/motocykle/poradnikpierwszymotor/index.html
Ostatnio edytowano 12 maja 2012, o 16:46 przez Akrapović, łącznie edytowano 1 raz
Obrazek

PS:
Obrazek
Avatar użytkownika
Akrapović
80km/h
80km/h
 
Offline :(
 
Autor tematu
Posty: 369
Dołączył(a): 25 kwi 2012, o 16:11
Lokalizacja: ok. Łodzi
Podziękował : 11 razy
Otrzymał podziękowań: 13 razy
Motocykl: Gilera RCR 50 '10
GG: 23120120

Re: Poradnik "Pierwszy motor"

Postprzez monster » 12 maja 2012, o 16:37

rozbuduj to jakoś albo będzie kosz.
Avatar użytkownika
monster
Administrator
Administrator
 
Offline :(
 
Posty: 1466
Dołączył(a): 30 lip 2011, o 14:54
Podziękował : 44 razy
Otrzymał podziękowań: 136 razy
Motocykl: W oczekiwaniu
GG: 0

Re: Poradnik "Pierwszy motor"

Postprzez Akrapović » 12 maja 2012, o 16:47

monster napisał(a):rozbuduj to jakoś albo będzie kosz.


Rozbudowane Panie P...sorze!
Obrazek

PS:
Obrazek
Avatar użytkownika
Akrapović
80km/h
80km/h
 
Offline :(
 
Autor tematu
Posty: 369
Dołączył(a): 25 kwi 2012, o 16:11
Lokalizacja: ok. Łodzi
Podziękował : 11 razy
Otrzymał podziękowań: 13 razy
Motocykl: Gilera RCR 50 '10
GG: 23120120


Powrót do Tutoriale

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość