• Reklama

PROMOCJA gadżety am6.com.pl
Zobacz przed zadaniem pytania na forum TU
Nasze sprzęty
motocykl(e) miesiąca

Świece zapłonowe co i jak

czyli zrób to sam
  • Reklama
Drogi użytkowniku, używaj polskich znaków, stosuj się do zasad interpunkcji i ortografii, nowe zdania rozpoczynaj z dużych liter. Pamiętaj również że od podziękowania służy opcja "podziękuj"

Świece zapłonowe co i jak

Postprzez monster » 24 paź 2011, o 16:50

Świeca zapłonowa jest jednym z głównych elementów układu zapłonowego silnika spalinowego o zapłonie iskrowym. Podstawowym zadaniem świecy zapłonowej jest zrealizowanie we wnętrzu komory spalania wyładowania elektrycznego o wymaganym charakterze.
Obrazek
Iskra powstaje pomiędzy elektrodą centralną (środkową), zasilaną wysokim napięciem i umieszczoną wewnątrz izolatora ceramicznego, a elektrodą (elektrodami) boczną podłączoną do masy poprzez gwintowany korpus świecy. Korpus służy także do zamontowania świecy w gnieździe w głowicy silnika, zapewniając tym samym dobre odprowadzanie ciepła.
Szczelina pomiędzy elektrodami wymaga okresowej kalibracji zgodnie ze specyfikacją wytwórcy.
Nie może być zbyt duży, bo wtedy iskra nie przeskoczy pomiędzy elektrodami świecy, ani nie może być zbyt mały ponieważ wtedy świeca zostałaby szybko zarzucona (zespawana) czyli obie elektrody zostałyby połączone np. opiłkiem metalu co uniemożliwia przeskok iskry a co za tym idzie zapalenie mieszanki paliwo-powietrznej.

źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awieca_zap%C5%82onowa

Objawy uszkodzeń

Nieuszkodzona świeca wykazuje biało-szare przebarwienie.
Wygląd normalny
Obrazek
Tak wygląda nieuszkodzona świeca zapłonowa. Biało-szare przebarwienie jest nieszkodliwe. Spowodowane jest to przez dodatki do paliwa, które niecałkowicie spaliły się i takie są skutki normalnego spalania.
Silne osady powstają na przykład na skutek złej jakości paliwa i spalania oleju w uszkodzonych silnikach.

Osady
Tutaj widać świecę zapłonową z silnymi osadami. Przyczyną może być na przykład zła jakość paliwa, duże zużycie oleju w silnikach mechanicznie zużytych lub spalanie chłodziwa przy uszkodzonej uszczelce głowicy silnika, co sprzyja zapłonom żarzenia (osady żarzą się).
Pęknięcie izolatora może spowodować uszkodzenie silnika.
Obrazek

Pęknięcie izolatora
Pęknięcie izolatora widoczne na tym rysunku może spowodować uszkodzenie silnika. Przyczyną takich pęknięć izolatora jest zazwyczaj niewłaściwy moment dokręcenia lub upadek świecy przed montażem na twarde podłoże (np. na podłogę w warsztacie).
Gdy świeca zapłonowa przegrzeje się, elektroda środkowa stopi się z elektrodą masy.
Obrazek

Stopienie
W tej świecy zapłonowej elektroda środkowa stopiła się z elektrodą masową. Następuje to wtedy, gdy świeca zapłonowa jest przegrzana. W tym przypadku nie można wykluczyć stopienia tłoka. Przyczyną może być błędny wybór świecy (niewłaściwa wartość cieplna) lub wadliwe działanie silnika (spalanie stukowe lub zapłon żarzenia).
Nagar gromadzi się wtedy, gdy świece zapłonowe pracują często poniżej temperatury samooczyszczania (450 °C).
Obrazek

Gromadzenie się nagaru
Tutaj widoczna jest świeca zapłonowa z nagromadzonym nagarem. Nagar gromadzi się wtedy, gdy świeca zapłonowa pracuje poniżej temperatury samooczyszczania (450 °C) - gdy na przykład jeździ się tylko na krótkich odcinkach lub wybrano niewłaściwą wartość cieplną (za zimną świecę).
Obrazek

Dobierz świecę do swojego pojazdu

http://www.ngk.de/pl/wyszukiwarka-produktow/

Nie jestem autorem tego poradnika
link do źródła:
http://www.ngk.de/pl/technika-w-szczegolach/swiece-zaplonowe/diagnoza/objawy-uszkodzen/

Za ten post autor monster otrzymał podziękowanie od
marcin535
Avatar użytkownika
monster
Administrator
Administrator
 
Offline :(
 
Autor tematu
Posty: 1466
Dołączył(a): 30 lip 2011, o 14:54
Podziękował : 44 razy
Otrzymał podziękowań: 136 razy
Motocykl: W oczekiwaniu
GG: 0

Re: Świece zapłonowe co i jak

Postprzez cienty » 26 paź 2011, o 15:35

o na pewno się przyda
cienty
10km/h
10km/h
 
Offline :(
 
Posty: 19
Dołączył(a): 24 paź 2011, o 15:54
Podziękował : 4 razy
Otrzymał podziękowań: 0 raz
Motocykl: jeszcze niemam

Re: Świece zapłonowe co i jak

Postprzez selvador » 7 mar 2013, o 21:37

Przepraszam że odkopuje ale mam pytanie. Widzę że pisze tu o nagarze mało a mam z nim problem. Otóż wciągu 2 tygodni jazdy nie zdejmowałem świecy itp. Dziś gdy zdjąłem głowice i świece byłem pod wrażeniem tak dużej ilości nagaru. Dodam że mam cylka top 80 (wiec mocno się grzeje) oraz że jeżdżę średnio 3km na jednym odpaleniu silnika więc też gorąco. Świece mam NKG R BR9ES (zwykłą).

Co może być przyczyną tak dużej ilości nagaru? Mieszankę robie sam (leje 2litry benzyny co 3-4dni +50ml oleju z Orlenu to chyba nie zdąży jeszcze odparować.

Pozdrawiam.

-- 7 mar 2013, o 21:37 --

Przepraszam że odkopuje ale mam pytanie. Widzę że pisze tu o nagarze mało a mam z nim problem. Otóż wciągu 2 tygodni jazdy nie zdejmowałem świecy itp. Dziś gdy zdjąłem głowice i świece byłem pod wrażeniem tak dużej ilości nagaru. Dodam że mam cylka top 80 (wiec mocno się grzeje) oraz że jeżdżę średnio 3km na jednym odpaleniu silnika więc też gorąco. Świece mam NKG R BR9ES (zwykłą).

Co może być przyczyną tak dużej ilości nagaru? Mieszankę robie sam (leje 2litry benzyny co 3-4dni +50ml oleju z Orlenu to chyba nie zdąży jeszcze odparować.

Pozdrawiam.
Downhill, moto, lasery, wóda, dzi*ki to coś czym żyje :D

Pomogłem??! daj podziękuj :P
selvador
40km/h
40km/h
 
Offline :(
 
Posty: 162
Dołączył(a): 20 wrz 2012, o 10:11
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 4 razy
Motocykl: Peugeot XP6
GG: 26369770
Tabilca rejestracyjna: KLI - Limanowa

Re: Świece zapłonowe co i jak

Postprzez Skrzeku » 7 mar 2013, o 22:28

Za bogata mieszanka. Lej 100 ml oleju na 5 litrow benzyny. To jest 1:50 chyba.
Skrzeku
140km/h
140km/h
 
Offline :(
 
Posty: 692
Dołączył(a): 9 maja 2012, o 21:12
Lokalizacja: Radzyń Podlaski
Podziękował : 7 razy
Otrzymał podziękowań: 40 razy
Motocykl: Peugeot XR6
GG: 5022370
Tabilca rejestracyjna: LRA - Radzyń Podlaski

Re: Świece zapłonowe co i jak

Postprzez AdiXPS » 7 mar 2013, o 22:40

100 ml na 4 litry leje sie na dotarciu ;D chociaż ja też leje 100 ml na 4 litry paliwa 98 oktanowego i jest git ;D
AdiXPS
110km/h
110km/h
 
Offline :(
 
Posty: 517
Dołączył(a): 14 lip 2012, o 19:39
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy

Re: Świece zapłonowe co i jak

Postprzez Skrzeku » 8 mar 2013, o 09:04

Ja zawsze na 5 :D nie wazne czy na dotarciu czy nie :D
Skrzeku
140km/h
140km/h
 
Offline :(
 
Posty: 692
Dołączył(a): 9 maja 2012, o 21:12
Lokalizacja: Radzyń Podlaski
Podziękował : 7 razy
Otrzymał podziękowań: 40 razy
Motocykl: Peugeot XR6
GG: 5022370
Tabilca rejestracyjna: LRA - Radzyń Podlaski

Re: Świece zapłonowe co i jak

Postprzez selvador » 8 mar 2013, o 12:07

Dobra to mniejsze mieszankę :) pojeżdze chwile i zobacze:D
Downhill, moto, lasery, wóda, dzi*ki to coś czym żyje :D

Pomogłem??! daj podziękuj :P
selvador
40km/h
40km/h
 
Offline :(
 
Posty: 162
Dołączył(a): 20 wrz 2012, o 10:11
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 4 razy
Motocykl: Peugeot XP6
GG: 26369770
Tabilca rejestracyjna: KLI - Limanowa


Powrót do Tutoriale

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość